Riittävästi painettuja oppimateriaaleja
Helsingin peruskouluissa on edelleen puutetta painetuista oppimateriaaleista. Oppilaat käyttävät usein monisteita tai lukuisia vuosia kierrätettyjä kirjoja, mikä heikentää oppimisen tasa-arvoa ja kuormittaa perheitä.
– On lain hengen vastaista, että helsinkiläiset vanhemmat tai isovanhemmat ryhtyvät ostamaan oppimateriaaleja, kun lapsi ei saa riittäviä oppimateriaaleja koulusta. Painetut materiaalit ovat oppimisen perusta, ja niiden puute rapauttaa peruskoulun yhdenvertaisuutta, sanoo keskustan kuntavaaliehdokas Noora Juvonen.
Digitaalisten ja painettujen materiaalien välillä on eroja: tutkimusten mukaan sähköiset oppimateriaalit voivat heikentää oppimistuloksia 10–20 %. Molempien saatavuus on turvattava.
Poikien oppimisen erityistarpeet huomioitava
Tytöt menestyvät kouluissa poikia paremmin ja suorittavat useammin toisen asteen ja korkeakoulututkintoja. Poikien oppimishaasteisiin ei ole puututtu riittävästi.
– Helsingissä tulee aloittaa kokeilu, jossa opetukseen tuodaan elementtejä, jotka tukevat erityisesti poikien oppimista. Tämä on tärkeää koulutuksellisen tasa-arvon kannalta, toteaa sdp:n kuntavaaliehdokas ja varavaltuutettu Marika Koski.
Inkluusion resurssit kuntoon
Inkluusio tarkoittaa, että kaikki oppilaat opiskelevat yhdessä riippumatta tuen tarpeesta. Toteutus on kuitenkin jäänyt puolitiehen, kun lisäresurssit – kuten pienemmät ryhmäkoot ja riittävä henkilöstö – ovat puuttuneet.
– Inkluusio ei saa olla säästökeino. Sen toteutuminen vaatii koulutettuja erityisopettajia, riittävästi koulunkäyntiavustajia ja toimivaa tukivälineistöä, sanoo RKP:n Kristiina Kartano.
Strategiset linjaukset hyvän kouluarjen turvaamiseksi
Ehdokkaat esittävät, että tulevassa kaupunkistrategiassa:
– lisätään peruskoulujen rahoitusta ja suunnataan se selkeästi pedagogisiin tarpeisiin
– vahvistetaan viestiä koulujen johdolle siitä, mihin koulujen käyttörahaa tulisi erityisesti kohdentaa
– tuodaan uusia koulutuksellisia tukitoimia poikien oppimisen tueksi
– varmistetaan, että inkluusio saa riittävät resurssit toteutuakseen aidosti
Ehdokkaat ovat huolissaan tämän päiväisestä uutisesta, että vieraskielisten lasten S2-opetuksen rahoitus tullaan puolittamaan nykyisestä Helsingissä. On ehdottoman tärkeää turvata rahoitus jatkossakin nykyisellä tasolla, ehdokkaat toteavat.
Järjestimme yhteisen Kouluarki – haasteet ja ratkaisut -vaalitilaisuuden 1.4. 2025 Haagassa. Hyvässä keskustelussa nousi esiin myös muita tärkeitä aiheita:
• Vieraskielisten vanhempien tiedonsaanti kouluista on turvattava myös tulevalla valtuustokaudella (esim. Vanhemmat mukaan kouluun -toiminta).
• Koulujen rooli alaikäisten päihdetyössä tulisi aloittaa – oma hoitomalli nuorille puuttuu.
• Koulujen eriytymistä on ehkäistävä pitkäjänteisesti. Varmistetaan tasavertaiset oppimisolosuhteet kaikille helsinkiläisille oppilaille
